Mianem diety ketogenicznej określa się jadłospis bogaty w tłuszcze oraz białka i ubogi w węglowodany. Na czym dokładnie polega tego typu sposób odżywiania? Jakie słodycze można jeść na diecie ketogenicznej? Oto garść przydatnych wskazówek na ten temat.

Podstawowe zasady diety ketogenicznej

Jak już zostało wspomniane, dieta ketogeniczna (nazywana jest ona również dietą ketogenną lub dietą keto) polega na ograniczeniu spożywania węglowodanów, przy równoczesnym wzroście ilości tłuszczów oraz białka. Ten sposób żywienia zwiększa w organizmie syntezę ciał ketonowych, wywołując stan ketozy. Eliminując z codziennego jadłospisu glukozę oraz cukier, które to są podstawowym paliwem dla organizmu (dostarczamy ich jedząc węglowodany proste, jak owoce, miód czy cukier oraz złożone — makaron, ryż, kaszę lub ziemniaki), powstaje w nim stan imitujący głodzenie. Organizm próbuje wówczas pozyskać energię z innych źródeł, uruchamiając zapasy tkanki tłuszczowej. Na skutek spalania tłuszczu dochodzi do wzrostu ilości ciał ketonowych. W konsekwencji tego, źródłem energii dla komórek jest nie glukoza, lecz ketony.

Proporcje najważniejszych składników pokarmowych według polskich norm żywienia przedstawiają się następująco: białko: 10 — 15%, tłuszcz: 20 — 35%, węglowodany: 50 — 70%.

Na diecie ketogenicznej białko stanowi natomiast 10 — 25% całodobowego zapotrzebowania kalorycznego, tłuszcz: 70 —80%, a węglowodany — poniżej 5%.

Niekiedy jako podstawowa zasada diety ketogenicznej podawana jest proporcja wagowa 4:1, co oznacza, że na 4 gramy tłuszczu przypada 1 gram białek oraz węglowodanów.

Jakiego rodzaju produktów nie może zabraknąć w diecie ketogenicznej? Zalicza się do nich między innymi mięso (najlepiej wybierać to pochodzące ze sprawdzonej hodowli), ryby, owoce morza, orzechy, nasiona, nabiał (wszelkiego rodzaju mleka, jogurty oraz sery), warzywa kapustne, warzywa liściaste, awokado, kokos oraz masło.

Jakie słodycze można jeść na diecie ketogenicznej?

Czy osoby będące na diecie ketogenicznej mogą bez obaw jeść słodycze? Jak wiadomo, jadłospis tego typu eliminuje cukry proste. Na szczęście, istnieje całe mnóstwo zdrowych, węglowodanowych zamienników, które stanowić mogą bazę do przygotowania pysznych deserów. Bez obaw — nie przyczynią się one do wyjścia ze stanu ketozy. Słodycze na diecie ketogenicznej pozbawione są tłuszczów utwardzonych, rafinowanego tłuszczu, glutenu oraz tradycyjnej mąki. Zamiast nich, do przygotowania deserów wykorzystuje się tu między innymi masło, olej kokosowy, słodziki zawierające stewię oraz niskowęglowodanowe mąki. Jakie desery są popularne wśród osób na diecie ketogenicznej? Zalicza się do nich na przykład domową nutellę na bazie orzechów laskowych oraz kakao, bezglutenowy sernik czy gofry bez mąki i cukru.

Written by radosnaszkola.org.pl

Leave a Comment